جایگاه شرکت های حمل و نقل بین المللی کامیون محور در آمریکای شمالی

کامیون ها، کوچک یا بزرگ، مهم ترین ابزار و وسیله حمل و نقل کالا دست کم در یک صد سال گذشته بوده اند. تقریبا هر چیزی که در منزل یا محل کارتان می بینید بخشی از چرخه حمل و نقل خود را با یک کامیون پشت سر گذاشته است.

در مورد اهمیت حمل و نقل بین المللی کامیون محور نمی توانیم اغراق کنیم. نه تنها انواع کسب و کارهای موجود در تجارت جهانی، بلکه مصرف کنندگان نیز برای دریافت کالاها و خدمات وابسته به کامیون ها هستند. این صنعت بزرگ نقشی کلیدی در فراهم کردن امکان استفاده ما از گستره کالاها و خدمات –از غذاهای مصرفی و وسایل تفریحی گرفته تا سقف هایی که خانه های ما را در برابر باران ایمن می کند – بازی می کند. صنعت حمل و نقل کامیونی در انتقال کالا و خدمات بین شهرها و حتی کشورهای دنیا، بیشتر از حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی نقش ایفا می کند.

از اوایل قرن بیستم، کامیون ها به توزیع متعادل ثروت و شغل بین مناطق روستایی و شهری کمک زیادی کرده اند و انعطاف پذیری زیادی به صنایع گوناگون بخشیده اند، زیرا حمل و نقل جاده ای با استفاده از کامیون ها باعث شده است کسب و کارها، تولید کنندگان و مصرف کنندگان بتواند تقریبا در هر نقطه ای ساکن شده و به فعالیت بپردازند. امروزه و به طور متوسط در کشورهای دنیا، بیش از ۸۰% حجم حمل کالای درون مرزی از طریق حمل و نقل جاده ای صورت می پذیرد.

به طور مثال در سال ۲۰۱۱ در کانادا ۳۰۰،۰۰۰ راننده کامیون ثبت شده بود که این رقم ۱% از کل جمعیت کانادا و ۱٫۵% از کل نیروی کار کانادا را شامل می شود. اگر تعداد مشاغلی که به صورت غیر مستقیم به این صنعت مرتبط می شوند را هم در نظر بگیریم این رقم بیشتر هم  می شود: ۴۴۷،۶۰۰ شغل در سال ۲۰۱۱٫ کل درآمد افراد شاغل در صنعت حمل و نقل کامیونی کانادا – به صورت مستقیم و غیر مستقیم – معادل ۲۳٫۶ میلیارد دلار است و این صنعت با تولید ناخالص داخلی سالانه (GDP) 17 میلیارد دلار نقشی غیر قابل انکار در اقتصاد کانادا دارد. همانطور که پیشتر گفته شد تقریبا تمام اقلامی که در زندگی روزمره مصرف می کنید بخشی از چرخه حمل و نقل خود را با کامیون ها پشت سر گذاشته اند، اما ببینیم آمار و ارقام در این مورد چه می گوید: تقریبا ۹۰% ترابری تمام کالاهای مصرفی و مواد غذایی در داخل مرزهای کانادا و حدود ۶۰% تجارت این کشور با آمریکا به عنوان بزرگترین شریک تجاری اش، وابسته به حمل و نقل کامیونی است.

بگذارید نگاهی هم به آمار و ارقام صنعت حمل و نقل کامیونی در آمریکا بیندازیم، جایی که تخمین زده می شود روزانه ۳٫۵ میلیون راننده کامیون در حال حمل و نقل انواع کالاها هستند. در آمریکا ۱٫۳ میلیون شرکت حمل و نقل ثبت شده است که از این میان ۹۷% این شرکت ها با ۲۰ یا کمتر کامیون در حال کار هستند. در حقیقت، ۷۰% اقتصاد آمریکا برای حمل و نقل کالاها و مواد تولیدی و مصرفی خود به کامیون ها وابسته هستند که این میزان معادل ۶۷۱ میلیون دلار کالا میشود. به این رقم می توان ۱۹۵٫۶ میلیون دلار تجارت با مکزیک و ۲۹۵ میلیون دلار  تجارت با کانادا را نیز می توان افزود تا تصویری از میزان اثرگذاری صنعت حمل و نقل کامیونی در آمریکا به دست آورد.

می توان گفت یک صنعت حمل و نقل کامیونی سالم و کارا مزیت های بسیاری برای اقتصاد هر کشور دارد: دسترسی به تولید کنندگان را افزایش می دهد، امکان افزایش تخصص در حیطه های کاری گوناگون را به واسطه امکان ایجاد فضاهای تخصصی کسب و کار بدون توجه به محدودیت های جغرافیایی فراهم می کند و باعث میشود شرکت های مشابه قادر باشند فعالیت های اقتصادی با بهره وری بالای خود را در کنار هم شکل دهند. به طور خلاصه، حمل و نقل کامیونی فاصله بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان را کاهش داده و به آن ها اجازه می دهد فعالیت های خود را با تمرکز بالاتر در هر جایی که مایلند دنبال کنند.

 

فرزام ابریشمی

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی مالکان کامیون ایران

ارسال دیدگاه

عضویت در انجمن
کمیته ها
گالری