همایش بین المللی حمل و نقل و لجستیک

همایش بین المللی حمل و نقل و لجستیک ایران در روزهای ۱۴-۱۵ آبان ماه سال ۱۳۹۶ به همت فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در محل همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار گردید.

در این همایش که میزبان مهمانانی از کشورهایی نظیر آلمان، هند، بلژیک، لتونی، ترکیه بود، مسائل روز بخش حمل و نقل و لجستیک مورد بحث قرار گرفت. علی محمودی سرای، رییس هیئت مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی مالکان کامیون ایران، در این همایش ضمن خوشامدگویی به مهمانان داخلی و خارجی، ابراز امیدواری کرد که همایش هایی از این دست در آینده نیز استمرار بیابند.

ایشان با بیان این که اساساً زنجیره تولید و مصرف کالا و خدمات بدون حمل و نقل قابل تصور نیست، بر افزایش بهره وری این حوزه تاکید کردند و افزودند که توسعه ناوگان حمل و نقل و تاسيسات زيربنائي مورد نياز آن اعم از راه ، فرودگاه ، بندر ، راه آهن و انبار مي‌بايست با توسعه ساير بخش ها هماهنگ باشد و قوت و ضعف در اين بخش به طور مشخصی بر ساير بخشها تاثير خواهد گذاشت. ایشان در همین مورد افزودند: نوسازیِ ناوگان موجود باید در دستور کار قرار بگیرد، امری که تنها با مشارکت و همکاریِ دولت و بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود. به طور مثال، مصرف سوخت ناوگان فعلی ایران در حال حاضر، در حالی به طور میانگین ۳۸% است که با نوسازی می توان این میزان مصرف را تا حدود ۳۰% کاهش داد. آثار و تبعات این نوسازیِ ناوگان علاوه بر اثرات اقتصادی، به هدرسوز سوخت و کاهش سایر آلاینده های زیست محیطی نیز خواهد انجامید.

نایب رییس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران به ارتباط میان شرکت های حمل و نقل و وسائط نقلیه اشاره کردند و گفتند: در دنیا اساسا رابطه معناداری میان مالکیت وسایط نقلیه و شرکت های این بخش وجود دارد و عمده تملک وسائط نقلیه در اختیار شرکت های حمل و نقل بین المللی است. در حال حاضر مشکلاتی که در زمینه مالیات نقل و انتقال وسائط نقلیه در ایران و قوانین مربوط به ضرورتِ استهلاک پنج ساله کامیون وجود دارد به عنوان چالشی جدی در راه توسعه شرکتهای حمل و نقل بین المللی مالکان کامیون محسوب می شود.

علی محمودی سرای در بخش دیگری از سخنانشان گفتند: موضوع دیگری که باید مورد توجه جدیِ وزارت محترم راه و شهرسازی در تعامل با وزارت خارجه قرار گیرد، تسهیلاتی است که در اخذ روادید رانندگان ایرانی باید مد نظر باشد. یکی از معضلات مربوط به شرکت های حمل و نقل، مسئله اخذ روادید برای رانندگان شرکت های حمل و نقل بین المللی است. به همین منظور لازم است تصمیماتی اتخاذ گردد تا این امر با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

ایشان در پایان بر ضرورت الحاق ایران به کنوانسیون ADR تاکید کردند زیرا این امر ناوگان ملی ایران را قادر
می سازد تا بتوانند در حمل کالاهای آتش زا نیز فعالیت بنمایند.

ارسال دیدگاه

عضویت در انجمن
کمیته ها
گالری